Dag allemaal

In mijn vorige blogpost konden jullie alles lezen over het eerste deel van mijn roadtrip door Amerika. In deze post vertel ik jullie alles over deel 2. Moest je deel 1 nog niet gelezen hebben, neem dan zeker een kijkje!

Dag 5 – 21 mei

Het weer was deze dag iets minder dan voordien, maar we lieten ons niet tegenhouden. We vertrokken vanuit Bishop naar Jamestown, hiervoor moesten we een heel stukje rijden. Doordat één van de passen afgesloten was door een sneeuwstorm, moesten we een omweg maken via Highway 88. Van het hete weer in Death Valley van de dag ervoor was niks meer te merken. Het begon zelfs hevig te sneeuwen…

Het landschap was adembenemend. Ik vond het contrast met de vorige dag zo gek. De ene dag zaten we in de woestijn en opeens zaten we met de sneeuw tot aan onze knieën. Dit kom je echt niet tegen in België (ook al slaat het weer hier wel vaak door.)

In Jamestown maakten we een tussenstop in een school die we toevallig tegenkwamen. Onze reis bestond niet alleen uit sightseeing, we kwamen ook om het onderwijssysteem in Amerika te bekijken. We waren heel verbaasd toen we ontdekten dat dit niet een gewone school was, maar een methodeschool. Dit was een Waldorf school, bij ons beter bekend als een Steinerschool. Deze school was zowel voor kleuters als voor het lager onderwijs.

De kleuterklassen waren heel huiselijk ingedeeld, zodat de overgang voor de kleuters niet te groot was en ze konden wennen aan het schoolsysteem. Er werd veel gewerkt met natuurlijke materialen en de kleuters leerden al heel veel zelf doen. Dit vond ik echt geweldig. Elke dag maakten ze zelf hun eten, snacks, soep,.. dit zorgde ervoor dat ze veel meer betrokken waren. De lessen waren heel anders dan wij ze gewoon zijn. Zo focussen ze meer op ‘levensvaardigheden’ en kunst. Ik vond dit super interessant om te zien en te horen.

Na ons bezoek aan de school zetten we onze reis verder naar ons hotel in Buck Meadows. Hier konden we nog even genieten in de hottub na weer een leuke dag.

Dag 6 – 22 mei

We vertrokken al heel vroeg want onze dag was helemaal volgepland. Eerst zouden we onze weg verderzetten naar Yosemite om een wandeling te maken door het mooie besneeuwde landschap (zonder opgegeten te worden door de beren). Spijtig genoeg moesten we terug omkeren doordat de wegen te gevaarlijk waren. Daarom besloten we om vroeger dan gepland naar San Francisco te vertrekken.

Na enkele uren rijden en te genieten van het mooie landschap kwam we aan in Silicon Valley. Hier bezochten we eerst Infinite Loop 1. Dit is de Apple Campus. Hier hebben we leuke foto’s gemaakt, een bezoekje gebracht aan de Apple Store en een leuk gesprek gehad met een gids.

Hierna reden we nog voorbij Steve Jobs zijn fameuze garage waar alles begon. Spijtig genoeg is dit een privé woning en wonen er mensen. Uit respect hebben we er daarom geen foto’s genomen. Daarna brachten we nog een kort bezoekje aan Facebook en Google.

Na al onze bezoekjes hadden we toch wel honger, daarom hielden we een tussenstop bij Stanford University. Dit was niet te vergelijken met de universiteiten en hogescholen zoals wij ze kennen in België. Het leek meer op een hele stad op zich. Het weer was super, de gebouwen prachtig en het eten lekker. Top dus!

Na ons bezoek aan Stanford University was het tijd om onze eindbestemming op te zoeken: San Francisco. Natuurlijk reden we nog even door om over de populaire Golden Gate Bridge te rijden. Hier hielden we even een tussenstop om foto’s te kunnen maken. We hadden uitzicht op de hele stad en zelfs op Alcatraz. Het was adembenemend.

Eenmaal aangekomen in ons hostel gingen we op zoek naar eten. Sommige van ons gingen ergens eten in de stad, anderen van ons keerden terug naar het hostel om er daar een gezellige avond van te maken. Op voorhand vond ik het wel een beetje eng om in een hostel te slapen, maar dat viel echt super goed mee! Ik ging niet te laat mijn bed in, want de dag erna wou ik fris de stad gaan verkennen.

Dag 7 – 23 mei

In het hostel konden we lekker ontbijten, het was niet erg uitgebreid maar meer hadden we niet nodig. Na onze bordjes en bestek afgewassen te hebben, besloten we om met een deel van de groep een wandeling te maken. We hadden een hele route uitgestippeld. Zo bezochten we Union Square, Market Street, Coit Tower, Painted Ladies en nog enkele must-see plekken. Geloof me: mijn voeten en benen deden pijn, maar het was het zeker waard. San Francisco is een super mooie stad waar je zeker eens geweest moet zijn.

Namiddag bracht ik met enkele medestudenten een bezoek aan Alcatraz, dit hadden we op voorhand gereserveerd. We werden met de boot naar het eiland gebracht. Hier konden we verschillende activiteiten doen, wij besloten om de audio tour te volgen. Dit was een tour door de gevangenis en via de oortjes hoorde je dan alle informatie. Zo kwam je dingen te weten over de indeling van het gebouw, ontsnappingspogingen,…

Ik vond dit echt een super ervaring. Echt ‘leuk’ kan je het niet noemen, want het is een plek waar erge dingen gebeurd zijn, maar het was vooral heel leerrijk en iets wat ik zeker niet gemist wou hebben. Ik heb ergens een rare fascinatie voor zo’n plekken. Stiekem had ik daar wel eens s’nachts willen rondlopen… wie weet welke geesten ik was tegengekomen (en ja ik geloof daar in 😉 ). Als je op zo’n plek aankomt, Alcatraz nu als voorbeeld. Dan voel ik altijd een soort bedrukkend gevoel. Dit had ik vooral toen de gids door de oortjes zei dat ik een isoleercel moest binnengaan. Daar was ik snel terug buiten! Er gingen rillingen door mijn hele lijf.

Dag 8 – 24 mei

Deze dag hadden we de keuze of we in San Francisco bleven of we meegingen op een ritje via Highway 1. Dit is een weg die langs de kustlijn loopt. Ik besloot om mee te gaan via Highway 1, want ik had pijn aan mijn voeten dus kon niet wandelen, maar ik wou vooral het mooie landschap zien!

Terwijl we onderweg waren, maakten we hier en daar een tussenstop om van het landschap te genieten en enkele foto’s te maken. Maar ook in de auto was het geweldig om langs de kustlijn te rijden. Het is echt moeilijk om in woorden te beschrijven hoe mooi het was, zelfs foto’s konden het niet vastleggen. Dat is was trouwens zo voor de hele reis!

Onze eerst hoofdbestemming was Carmel Beach, dit kan je een beetje vergelijken met Knokke in België. Hier hebben we gezellig samen op het strand gegeten en enkelen van ons hebben zelfs een duik in de zee genomen (ik niet).

Nadat iedereen zijn broodje ophad en een korte plaspauze had gehouden, gingen we weer verder. Dit keer naar Pfeiffer Beach. Dit is een afgelegen plekje, dus moesten we ook door afgelegen baantjes. Dat was een heel avontuur! Een deel van de weg was zelfs overstroomd, opletten dus. Uiteindelijk zijn we er toch veilig geraakt en het was echt de moeite waard. Wat een prachtige plek! Ik laat de foto’s hieronder voor zichzelf spreken…

Dag 9 – 25 mei

Onze laatste dag in Amerika. Natuurlijk moest ik toch even een bezoekje gaan brengen aan de Sephora, dat kon ik echt niet laten. Enkele van mijn medestudenten gingen met me mee, wat een schatjes! Zelf hadden ze ook wat entertainment door mij te zien flippen in de winkel, want de obsessie is real. Met mijn mama haar MasterCard kon ik me helemaal laten gaan, en oeps heb ik ook gedaan!

Om 15:00 hadden we terug afgesproken aan ons hostel om optijd op het vliegveld te zijn, maar we hadden nog even tijd na mijn uitgebreide bezoek aan de Sephora. Daarom gingen we in Belga (een belgisch restaurantje) nog even iets drinken en eten. Natuurlijk kozen we voor frietjes!  Op onze weg terug kwamen we ook een ijssalon tegen en dat heeft gesmaakt. Het beste ijs wat ik ooit al gegeten had (danku Jordy dat ik uw ijsje mocht opeten!).

Hierna vlogen we terug naar ons Belgenlandje met een tussenstop in Londen.

Zo, dat was onze roadtrip. Natuurlijk heb ik niet alles kunnen vertellen, maar dit waren de hoofdzaken. Ik zou heel graag nog eens teruggaan om nog meer te bezichtigen van Amerika, wat een prachtig land. Het enige wat me een beetje tegenzat was het eten, maar dat kan ik nog door de vingers zien 😉

Heel erg bedankt aan al mijn medestudenten en mevrouw Kalmès om er zo een prachtige en onvergetelijke reis van te maken. We waren een top team en hebben dat goed gedaan!

Hopelijk hebben jullie ook genoten van deze blogpost!

Bedankt om deze post te lezen